Het Weesperpoortstation
Het Weesperpoortstation in Amsterdam heette aanvankelijk station ‘WEESPERZIJDE’
En was het beginpunt van de NRS treinen (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij) naar Utrecht en er was ook een belangrijk locomotief depot gevestigd.
Door de verhoogde verbindingsbaan, Amsterdam CS – Amsterdam Amstel, werd het station WEESPERPOORT buiten gebruik gesteld. Tenslotte volgde de sloop in 1939, zodat niet veel mensen dit station zullen kennen.
Het Amsterdamse Weesperpoort station dankt zijn naam aan de oude Weesperpoort, die toegang gaf naar de weg van Weesp. Deze stadspoort maakte deel uit van de oude vesting gordel om Amsterdam en werd in 1857 afgebroken. Nadat de Weesperpoort was gesloopt werd over de Buitensingelgracht een nieuwe brug gebouwd, die eveneens de naam Westerpoort kreeg. Aan de oostzijde van deze brug werd in 1843 het eerste station van de toenmalige NRS Maatschappij gebouwd. Ofschoon het in de bedoeling lag het Rhijnspoor te verlengen tot Duitsland, reden de treinen voorlopig niet verder dan Utrecht.
Het eerste Rhijnspoorstation was veel te klein opgezet, er werden een paar grote gebouwen opgetrokken en in 1845 openden de Prinsen Willem en Alexander het nieuwe kopstation.
Bij het station Weesperpoort bevond zich een groot goederen emplacement met aan de ene kant van de Amstel een lange goederenloods met o.a. douanefaciliteiten waar het altijd zeer druk was.
Via verschillende kleine draaischijfjes werden de wagens op hun plaats gezet, hetzij met mankracht of met paardentractie. Het station was immer druk door de vele rangeerbewegingen.


Het station in H0
Wie het sporenplan en de architectuur van de gebouwen aandachtig heeft bestudeerd, zal meteen gezien hebben dat dit niet eenvoudig in model te realiseren is.
Wij als AMC hebben de kansen wel gezien en het Weesperpoortstation en omgeving nagebouwd in H0 op basis van tekeningen en foto’s en input van oud leden die er in het begin bij waren.
Amsterdam kende vroeger vele kopstations en na overleg viel de keuze op het Weesper Poort station, mede vanwege de aanwezigheid van de Gooische Stoomtram dat een aantrekkelijk modelbouwproject vormt, wij rijden analoog met deze baan.
Het project heeft enige tijd in de ijskast gestaan, en op dit moment zijn er weer enkele leden opgestaan die dit op zijn gaan pakken , het complete diorama is schoongemaakt
Rails is schoongepoetst, de Gooische Tram loopt nog niet goed over de wissels. (stand 1e kwartaal 2024)
Er wordt nu hard aan gewerkt en er worden wissel decoders gemonteerd zodat de wissels eenvoudiger omlopen.
Dienstregeling
De dienstregeling voor het WP is enerzijds gebaseerd op de inzet van stoomtreinen en dieselstellen tussen het Weesperpoortstation en Utrecht ( midden jaren ’30 ), anderzijds op een fantasie inzet van goederentreinen, deels wel historisch van aard.
Overzicht nummers materieel,
Voor degene die dit graag paraat willen hebben hier de codes van het materieel:
Stoomlocs Rangeerlocs Reizigersmaterieel Goederenmaterieel
A-serie
- 3900 9500 A. Sneltrein G. Gem. 15 wagons
- 3900 9500 B. Gem. D-trein H. Bakkentrein
- 3700 8600 C. Stoptrein 4 as J Olietrein
- D. Posttrein K. Zelflossers
B-serie E. Stoptrein 3 as L. Duitse trein
- 3700 F. DE111 M. Grijze trein
- 3700 Diesellocs
- 6000 12. 2200
C-serie 13. 2200
- 3300 14. 2200
- 7700 15. 600
- 200